2001 - De eerste fiets vakantie, "Rondje Zuiderzee"
Wij zijn in 2001 gestart met een korte fietsvakantie. We werden toen geconfronteerd met het feit dan onze jongens niet meer mee op vakantie wilden met ons. Dat is wel raar in eerste instantie, maar het loopt zoals het loopt. De één wil graag met zijn vriendjes op vakantie, de ander wil graag in de vakantie werken om zo wat meer geld om handen te hebben enz.
Iedereen maakt dit vroeg of laat mee. Dus wij wilden toen maar eens iets anders dan anders proberen. Zelf ging ik al regelmatig met een groep vrienden op vakantie met mijn zeekajak, dus licht gewicht materiaal had ik wel (voor één persoon). Bij vrienden wat materiaal en een kar geleend voor achter de fiets en we waren gereed voor onze eerste fiets vakantie.
Voor ons gevoel een wereldreis, de “Zuiderzee” route. Een tocht van goed 350 kilometer die wij in vier dagen hebben afgelegd.
Dit smaakte naar meer, het was voor ons ondanks dat we het nu een korte tocht vinden, één van onze mooiste reizen. Tja dat is vaak zo met een eerste keer. Je moet van alles ontdekken en uitvinden. Het bijzondere aan deze reis was wel dat we zoveel goede en eerlijke tips kregen van de in, onze ogen zeer ervaren fietser.
Nu jaren later kijken we nog steeds terug op een hele mooie en bijzondere ervaring.

2002 - Nederlandse kastelen route.

Ook deze fiets route is net als de "Zuiderzee"route gemaakt door de A.N.W.B. en is door middel van route bordjes bewegwijzerd. Inmiddels zijn de meeste routes vervangen door LF (Lange Fiets) routes vervangen.
Wij hebben nu ook een goed alternatief voor de geleende twee wieler kar, die aan het zadel werd bevestigd. Het is een Amerikaanse B.O.B. kar, die aan de achternaaf van de fiets wordt gehaakt en één wiel heeft, hierdoor is het zwaartepunt laag en hangt de bagage als het ware tussen het achterwiel van de fiets en het wiel van de kar.
Op de camping draaien we hem om en doet B.O.B. dient als tafeltje.
Als voorbereiding op deze tocht hebben we net als het vorige jaar een route boekje aangeschaft, zodat we ook wat meer over de bijzonderheden langs de kastelen route te weten komen. Ik heb op dit moment geen idee of deze route nog bestaat, laat staan of het informatie boekje nog te koop is bij de A.N.W.B.
2003 - Het Fietserpad
Het "fietserpad" loopt van de Sint Pieterberg in Limburg naar Pieterburen in Groningen. Wij hebben deze route in 2003 gefietst en zijn vanuit Bolsward via de Rietland, de Hanze en de Maas route naar Maastricht gefietst en hebben zo de de route van het "fietserpad " op gepakt (lopend heet deze route in omgekeerde richting het Pieterpad).
Het is op deze manier een leuk rondje door het oosten van Nederland. Alleen het gedeelte in Limburg is vrijwel heen en terug dezelfde route. Dit zouden we een volgende keer anders aanpakken.
Het is eigenlijk niet erg ingewikkeld om een zelf een andere route te creëren, zodat je niet tweemaal dezelfde route fietst. Maar goed, dit is weer een ervaring die we opgedaan hebben als beginnende vakantie fietser.

2004 - Waterlinie of N.A.P route.

De N.A.P. route die loopt van Nieuwe Schans naar Breda. Wij hebben er weer een rondje van gemaakt, en zijn begonnen met de Waddenzee route van Harlingen naar Nieuwe Schans, vanaf hier naar Breda, vanuit Breda zijn we naar de kust gefietst om daar de Nederlandse Noordzee route op te pakken om zo weer op de Waddenzee route uit te komen.
De LF routes zijn eenvoudig te combineren tot een mooie fietsroute en vaak goed bewegwijzerd met borden.
2005 - Wezer en Elbe
In eerste instantie was het de bedoeling om een groot gedeelte van Internationale Hanze steden route te fietsen. Door toch wel enige onervarenheid, slechte documentatie, slechte wegen enz. enz. Hebben we noodgedwongen zelf een route samengesteld.
Ook ontmoeten we hierdoor meer vakantie fietsers die min of meer met de zelfde problemen zaten en ons voor hielden dat je ook je route aan kan passen, zodat je toch een mooie tocht kan maken.
Dus het moto wordt vanaf nu "Een plan is pas een goed plan, als je het aan kunt passen".

2007 - Groene Vallei fietsroute.

Dit jaar onze tweede fietsreis in het buitenland. Nu met vertrek vanuit Bolsward. Eerst naar Renswoude om onze fiets vrienden op te pikken en dan door het zuiden van Nederland naar de kust. Vanaf hier via de kust door België om in het noorden van Frankrijk de "Groene Vallei"route te volgen naar Luxemburg.
Dan gaan we naar de Moezel om zo stroom afwaarts via de Rijn weer naar Nederland te fietsen. Vanaf Nijmegen gaan wij dan weer naar het noorden.
Deze rijs is tevens een voorbereiding om volgend jaar de Internationale Noordzee route te gaan fietsen. We willen dat ook met z'n vieren doen en daar komt onder anderen bij kijken of we het wel leuk vinden om een paar maanden met elkaar op te trekken.
2008 - De Internationale Noordzee route
Na een jaar van voorbereiden gaan we met zijn vieren op twee tandems aan deze reis beginnen. We weten niet wat ons te wachten staat. Als je zo vroeg al op vakantie gaat zijn de campings nog nauwelijks bezet. Het weer kan nog flink koud zijn enz.
Het is voor ons een waanzinnig avontuur geworden met vele uitdagingen. Een stevige reparatie aan één van de tandems, kleine reparaties (ketting vervangen enz.), versleten achterbanden en meerdere malen en lekke band van de B.O.B. Het weer was over het algemeen goed, wel hebben we veel wind gehad, maar ook veel zon en eigenlijk erg weinig regen.
In de verslagen die we gelezen hebben over deze tocht werd er wel vaak gesproken over slecht weer. Het is ons mee gevallen.

2010 - De Oranje route

We zijn dit jaar vanuit Bolsward via de knooppunten richting Winterswijk gefietst om in Duitsland bij de Rijn te komen. Via de Rijn zijn we naar Koblenz gegaan om bij het riviertje de Lahe de Oranje route op te pakken.
Dit is een route die goed is te fietsen, maar er zitten wel vrij zware beklimmingen in. Vrijwel de gehele route gaat over auto luwe wegen of fietspaden. De route is goed aan gegeven met borden. We zijn na het bewegwijzerde gedeelte van de Oranje route langs het riviertje de Eder richting de Fulda gefietst en hebben deze stroomafwaarts naar het noorden gevolgd tot de Wezer.
Langs de Wezer zijn we tot aan Höxter gefietst en vanaf hier zijn we vrijwel pal west gefietst richting Winterswijk. Dit is ook een gedeelte van een bestaande route (van Arnhem naar Berlijn)en met het Bikeline boekje goed te volgen. We hebben het boekje in Höxter aangeschaft. Vanaf Winterswijk hebben we weer de knooppunten routes gevolgd naar Bolsward.
2011 - Vlaanderen
Zoals altijd vertrekken we vanuit huis. We zijn via de Veluwe naar het zuiden gefietst om zo door de Betuwe bij de Maas uit te komen. We hebben alle overnachtingen op campings doorgebracht.In Nederland hebben we knooppunten gevolgd en voor Vlaanderen hebben we het bike line boekje Vlaanderen Fietsroute gebruikt.
Daar waar er aan de weg gewerkt werd was het soms even zoeken om weer op de route te komen, maar dit heeft ons niet echt gehinderd. België is een schitterend fiets vriendelijk land. Alleen is zijn er zeker het eerste stuk niet altijd campings binnen een redelijke fietsafstand. Dit had voor ons tot gevolg dat op sommige dagen de afstand de we gefietst hebben wel aan de lange kant waren.

2013 - Regensburg

We hebben het plan om vanuit Bolsward richting Brabant en Limburg te fietsen, om dan voorbij het Ruhrgebied de route langs de Rijn op te pikken. Dan is het plan om de Limes route tot aan Wenen te volgen. Vanaf Wenen gaan we dan weer terug naar Regensburg om vanuit hier naar het noorden te gaan om bij Bayreuth de route van Millingen naar Praag in tegengestelde richting te volgen. Het laatste gedeelte gaan we dan rechtstreeks weer naar huis. Dat is het plan dus. en het is een goed plan dachten wij.
Het zou echter anders lopen, door het vele water wat uit de bergen zijn de rivieren in Duitsland buitenhun oevers getreden en zijn er grote gedeeltes van de route niet bereikbaar.
Op het moment dat wij in Regensburg waren was het niet mogelijk om langs de Donau te fietsen. Ook waren er op dat moment in de omgeving van Passau inmiddels veel mensen geëvacueerd vanwege het hoge water.
Niet bepaald een gebied om dan met je kleurrijke fietstassen doorheen te fietsen. Wij hebben er dus voor gekozen om dan maar direct naar het noorden te gaan. En dan een aansluiting te zoeken op de route Millingen Praag. Deze volgen we dan in tegenover gestelde richting naar Nederland. Het laatste stuk naar huis fietsen we een route die we bepalen aan de hand van knooppunten borden.
2014 - Ronde van Nederland

Door een ruime mate aan bezigheden (vakanties) dit jaar twee weken fietsen langs de grenzen van Nederland. Althans dat was de bedoeling. Door materiaal pech zijn we het eerste deel niet verder gekomen dan Burg Haamstede. Wat overigens een zeer bijzondere ontmoeting op leverde die we voor geen goud hadden willen missen. Maar daar over later op de site “Rond Nederland” meer.
Tot onze grote pech heeft de Rohloff naaf het begeven. We konden wel alle versnellingen schakelen, maar hij pakte niets. Dus zijn we terug naar huis gebracht en de naaf is naar Duitsland voor revisie of vervanging. Het mooie is wel dat er levenslang garantie op zit, dus alle reparatie is gratis. Het is nu dus afwachten en dan medio augustus nog maar een poging wagen.
2015 - Santiago de Compostella
Het heeft even geduurd, maar we gaan de Sint Jacobs fietsroute volgen op onze tandem. Annie wilde dit al een hele tijd, alleen bij mij duurde het wat langer eer ik door had dat ik deze route ook wel wilde fietsen.
Ons motief is voornamelijk de positieve verhalen die we van andere vakantie fietsers hebben gehoord. Wij willen ook wel deelgenoot worden van deze culturele en sportieve tocht. Dit is onze motivatie voor deze tocht en hoe langer we er mee bezig zijn, hoe groter de drang om te starten. We hopen op een prachtige vakantie met weer bijzondere ontmoetingen.
Ons plan is ook deze keer weer om zoveel als mogelijk campings aan te doen, of plaatsen waar onze tent mag staan om te overnachten. Dus maximaal zelf support en low budget.

2016 - LF route Nederland

We hebben de keuze rechtsom beginnen of linksom beginnen. Gezien de wind is het voor ons gunstig om de route rechtsom te fietsen. De weersverwachting is op het moment dat we vertrekken goed, eerst nog niet erg warm, maar er komt een week met zomer weer aan is er voorspeld. In de loop van de dagen zal blijken dat de voorspellingen er goed naast zitten.
De misrekening met het weer begint al op de eerste dag. We fietsen vanaf Bolsward binnendoor richting Harlingen en hier krijgen we de eerste buien op ons dak. Zijn we toch een dag te vroeg vertrokken? Wel maakt nu niet meer uit, regenjas aan en verder fietsen, het regent immers nooit de hele dag!!
We pakken de route op voorbij Kimswerd bij de zeedijk voor Harlingen. Dit eerste gedeelte is de LF10, de Waddenzeeroute. De borden zijn eenvoudig te volgen, maar we zijn ook bekend in deze omgeving, dus echt op de borden letten doen we hier niet.
2018 - Int. Hanzesteden route.
We hebben een oud plan uit de kast gehaald voor 2018. Het is onze bedoeling om de eerste buitenlandse fietstocht die we gemaakt hebben nog een keer te fietsen. Dit was de Internationale Hanzesteden fietsroute. Doordat we geen up to date kaartmateriaal hadden en te weinig ervaring met het voorbereiden liep dit tijdens de tocht anders, niet fout, maar anders.
We willen deze tocht alsnog een keer fietsen en trekken er nu voldoende tijd voor uit en met de ervaring van al de jaren dat we lange tochten fietsen moet het nu geen probleem opleveren. Het vertrekpunt wordt weer vanuit huis. Eerst de voorbereidingen maken deze winter en dan weer op weg met onze tandem.
