Fietsroute door Zweden
Gefietste routes:
- Súlbaek-Göttenburg 30 km
- Göttenburg-Kungälv 44 km
- Kungälv-Stockum 100 km
- Stockum-Hamn 85 km
- Hamn-Strömstad 77 km


De overtocht van Frederikshaven naar Göttenburg gaat rustig, het is mooi weer en er staat niet veel wind. Wat je wel moet weten op de veerboten van de Stenaline is dat het een Deense rederij is die in heel Scandinavië vaart.
Je kunt aan boort alleen maar met Deense kronen en met je creditcard betalen. Dus niet met je bank of giro pas. De boten zijn van alle luxe voorzien. Er zijn restaurants en een taxfree winkel aan boord. De overtocht naar Zweden duurt ongeveer drie uur.
Bij aankomst in Göttenburg is het droog. Göttenburg is een mooie stad, maar het is wel even wennen om hier te fietsen. Het is vrij druk, in ieder geval een stuk drukker dan we in Denemarken gewend waren. We hebben wel de aandacht van de Zweden met onze tandems.
Het eerste wat we nu moeten doen is zien dat we aan Zweedse kronen komen en dan de stads camping opzoeken. De camping staat op onze gps en is niet zo moeilijk te vinden. Hij ligt vlakbij het pretpark van Götenburg. Dus als je het reuzenrad kan zien is de camping snel gevonden.
Op de camping is geen echte winkel, maar vlakbij de camping is een supermarkt die 24 uur per dag is geopend. Ook op deze camping staan veel mensen die van de boot komen of die met de boot naar Denemarken willen.
De eerste dag fietsen in Zweden valt niet mee, het is zelfs met de gps lastig om uit Göttenburg te komen. Dit gedeelte van de route is ook niet goed beschreven en er zijn veel omleidingen die vanwege de Zweedse omschrijving door ons niet altijd goed worden geïnterpreteerd, dus is het veel zoeken en vragen. Het resultaat is wel dat we de goede kant op fietsen, maar wel over erg drukke wegen.


Het is ook niet altijd duidelijk op wat voor soort weg we zitten. Het kan zomaar een Zweedse snelweg zijn. De zweden zelf maken zich er een stuk minder druk om dan wij. En achteraf waren het allemaal gewone wegen die rond Göttenburg gewoon erg druk zijn. Dit zou volgens de informatie die we krijgen snel beter worden. Als we dan na 44 km bij Kungälv komen houden we het voor gezien.
We gaan in dit stadje eerst eens op zoek naar een fiets of auto kaart zodat we ons beter kunnen oriënteren. Kungälv is een leuke stadje met tegen de rotswand net boven de camping een ruïne van een oud kasteel. Het is de moeite waard om dit te bezichtigen.
Op het moment dat wij er waren, was er een middeleeuws festival. Zweden is een fietsvriendelijk land. Over het algemeen fiets je over rustige wegen, maar soms over de vluchtstrook van een snelweg en dat is minder fijn.
Het is ons ook over komen, dat we met een veerbootje over moesten steken, waar eigenlijk geen ruimte was voor onze tandems. Maar de Zweden zijn erg gastvrij en ze regelden het zo dat de tandems toch mee konden en met wat moeite en een kleine vertraging in de dienst regeling tot gevolg.
De laatste dag in Zweden fietsen we naar Strömstad, waar we de volgende dag de veerboot naar Noorwegen nemen. We gaan dan naar de havenstad Sandefjord. De camping in Strömstad is eigenlijk vol, omdat de Noren de midzomernacht willen vieren in Zweden (drank is hier goedkoper????).
Er is voor ons wel een mooi plek boven op het fjord. Het moet gezegd worden een schitterend uitzicht echt geweldig. Maar ja het waait hier wel hard. Voor onze tenten is dat geen probleem, maar het veldje is net aangelegd en de grond houd onze haringen niet vast. Dus wel geprobeerd, maar jammer genoeg geen optie.

We mogen de tent dan wel opzetten op een stevig stuk grond uit de wind, maar wel dicht bij de campers van de Noren. Gelukkig voor ons is het s’avonds zo koud dat de mensen binnen gaan zitten en het een rustige nacht wordt tegen de verwachting in.


