Voorwoord.
Dit jaar gaan we verschillende weken op vakantie, waarvan een week of twee met de fiets. Het plan is om weer een rondje Nederland te fietsen via het LF netwerk. Als ik zo terug denk aan de tochten die we gefietst hebben lijkt het niet een grote fietstocht. Maar als ik kijk naar onze eerste fietstocht, "Rondje Zuiderzee", dan is dit al weer een hele tocht.
De voorbereiding.
De voorbereiding is niet heel erg ingewikkeld, we nemen twee fietskaarten mee van Nederland en de route is gedownload van het internet. Ons materiaal is in de loop van de jaren geperfectioneerd en staat gereed. We kunnen dus vertrekken op het moment dat het ons uitkomt.
De reis

Zeedijk bij "Oude Bildzijl"
We hebben de keuze rechtsom beginnen of linksom beginnen. Gezien de wind is het voor ons gunstig om de route rechtsom te fietsen. De weersverwachting is op het moment dat we vertrekken goed, eerst nog niet erg warm, maar er komt een week met zomer weer aan is er voorspeld. In de loop van de dagen zal blijken dat de voorspellingen er goed naast zitten.
De misrekening met het weer begint al op de eerste dag. We fietsen vanaf Bolsward binnendoor richting Harlingen en hier krijgen we de eerste buien op ons dak. Zijn we toch een dag te vroeg vertrokken? Wel maakt nu niet meer uit, regenjas aan en verder fietsen, het regent immers nooit de hele dag!!
We pakken de route op voorbij Kimswerd bij de zeedijk voor Harlingen. Dit eerste gedeelte is de LF10, de Waddenzeeroute. De borden zijn eenvoudig te volgen, maar we zijn ook bekend in deze omgeving, dus echt op de borden letten doen we hier niet.
We hebben meer aandacht voor de regenbuien. Het zijn inderdaad ook alleen maar buien en het is ook regelmatig droog. We fietsen zoveel als mogelijk langs de zeedijk richting Lauwersoog.
We komen bij Roptazijl op het fietspad langs de zeedijk met de wind in de rug en een donkere dreigende lucht achter ons aan. Het duurt even, maar voorbij Oude Bildtzijl worden we ingehaald door een stevige regenbui.
Wij hebben onderweg al besloten om niet de route te volgen via Lauwermeer, maar in de buurt van Holwerd onderlangs het Lauwersmeer te fietsen via de knooppunten routes. Dit is een eenvoudige manier om een alternatieve route te maken die even zo goed aantrekkelijk is om te fietsen.
Zo doende belanden we dus op de camping “De Heksenketel “ in Hantumerhuzen. Het toeval wil dat er op dezelfde avond de jaarlijkse ringstekerij plaatsvindt.

Ringseken in Hanterhuzen.
Wij maken dus een wandelingetje naar het dorp en zijn bij dit evenement aanwezig. Het is leuk om mee te maken dat zo’n kleine dorpsgemeenschap dit ieder jaar weer organiseert. Op de wagen, met de gepassioneerde spieker, lagen ook de prijzen, die voornamelijk bestonden uit zakken met wortelen. Dus in dit geval waren de paarden ook de echte winnaars.
Na een goede nachtrust en de ochtend routine van eten en inpakken gaan we weer verder. Het is droog, maar de beloofde zomer is toch meer een frisse winderige dag. Nu is de wind niet een groot probleem die hebben we ook vandaag weer mee. Ons doel is om in ieder geval voorbij de stad Groningen te komen vandaag. We doen dit voorlopig weer met de knooppunten route borden. Zo komen we al vrij snel bij Dokkumer Nieuwe Zijlen. Waar we over de sluizen fietsen naar de zuidkant van het Nationaal Park Lauwersmeer.
In vroegere tijden stroomden zoet en zout water in elkaar over in de Lauwerszee. Angst voor overstromingen leidde in 1969 tot de bouw van een dam. Op de vroegere zeebodem ontstond een prachtig nieuw landschap, een echt vogelparadijs. De natuur in het Lauwersmeer is zo bijzonder dat het gebied is aangewezen als Nationaal Park.

"Ommelanden"
We maken de route zo dat we ten westen van de stad Groningen langs fietsen door een verrassend mooi moeras gebied. De “Ommelanden”, dit gebied ligt tussen de Matsloot, Leekstermeer, Zuid West Groningen en het Paterswoldemeer. Het is een waterbergingsgebied en beschermd natuurgebied. De otter komt hier voor en tegenwoordig worden er ook regelmatig wasberen waargenomen. Er loopt een netwerk van fietspaden door het gebied die auto vrij zijn. En omdat het gebied dicht bij de stad en het Paterswolde meer ligt wordt het druk bezocht door fietsers en wandelaars.
Als we onderlangs het Paterswolde meer fietsen zitten we weer op de oorspronkelijke route, die vanaf hier de LF Saksenroute volgt. Wij stoppen in Schipborg en blijven een dag staan omdat het de volgende dag de gehele dat regent. Nu is het zo dat het eigenlijk nooit de hele dag regent, maar dit is de uitzondering op deze regel.
De volgende dag schijnt de zon, het belooft een mooie dag te worden en we vervolgen de Saksenroute door het Drentse landschap richting Emmen. Drenthe staat bekend als fiets provincie, dit heeft te maken met het uitgebreide fietsnetwerk en de goed onderhouden fietspaden. Nu zitten er op onze route ook zandweggentjes, maar dat maakt dit soort fietsroutes juist zo mooi.
Dan komt Emmen in zicht, door de bouw van het nieuwe dierenpark is er hier het één en ander verandert. Dit geld niet voor de route bordjes en dat wordt dus dwalen geblazen. Gelukkig kunnen we op onze gps door het centrum en om het dierenpark rijden. Het blijft wel even zoeken, omdat er ook wegen niet meer bestaan of verplaatst zijn. We nemen maar aan dat de route aangepast gaat worden, zodat je weer de bordjes kunt volgen in de toekomst. Na het dwalen door Emmen fietsen we richting het Oranje kanaal en Coevorden. Hier is de keuze of de Saksenroute blijven volgen en door Duitsland fietsen richting Enschede.

Het drogen van de tent tijdens de koffie pauze.

Exped matje waar twee banen veranderd zijn in één grote baan.
Heet is ook mogelijk om richting Ommen te fietsen en de Vechtdalroute volgen om dan uit eindelijk ook in Enschede uit te komen. Wij doen het laatste.
Zoals de meeste LF routes is de Vechtdalroute ook een route die we aan kunnen bevelen om te fietsen. Het merendeel van de fietspaden is autovrij of autoluw. Je volgt min of meer de Vecht en komt door mooie dorpjes en natuur gebieden.
Door problemen met een slaapmatje fietsen we vanaf Vriezenveen een alternatieve route naar Hengelo. We hebben contact gehad met Beversport en gaan naar de dichts bij zijnde winkel. Het is de tweede keer dit jaar dat ons Exped matje stuk is. De vorige is stuk gegaan in het voorjaar en het vervangende matje nu. Dit zou niet mogen voor deze dure matjes en we zijn er dan ook niet erg blij meer mee. De service van Beversport is fenomenaal. We hebben de keuze een nieuw matje, een ander matje of ons geld terug. Daar we nog even willen kamperen, wordt het dus een matje.
Onze eerste gedachte is een matje van een ander merk, maar na het verhaal dat er één slechte serie op de markt is gekomen die bij een andere fabriek gelijmd zijn en de toezegging dat de garantie blijft zoals die nu is, besluiten we om de Exped te vervangen voor een nieuwe Exped.
Naar we inmiddels weten is dit een cul verhaal, ook dit matje heeft het geen jaar volgehouden en we zijn weer terug bij ons oude vertrouwde merk Therma-rest.
We vervolgen onze weg en fietsen weer richting de oorspronkelijk geplande route. Er is een code rood waarschuwing afgegeven voor onweer en harde regen. Dit zou zomaar kunnen, want het is erg warm en benauwd. Dit doet ons besluiten om in de buurt van Neede maar een camping te zoeken. Volgens de buien radar zou het onweer zo rond een uur of vier losbarsten.
Wij zijn dus halverwege de middag op de camping waar het zo mogelijk nog warmer is. Het onweer is onvoorspelbaar en komt pas aan het einde van de avond. Maar wel in alle hevigheid. We gaan zelfs schuilen in de kleine kantine van de camping. Na een uurtje wordt het weer rustig en kunnen we weer in de tent slapen.

Hoog water, waardoor de meeste veerboten uit de vaart zijn.

Veerboot naar Dieren is nog wel in de vaart.
Edoch, het water op de rivier staat hoog en de meeste fietsveren zijn uit de vaart. We horen van andere fietsers dat het veer bij Millingen ook uit de vaart is. Dus tijd voor plan B.
Als we op de dijk bij de IJssel zijn volgen we de rivier naar het zuiden. Het plan is om een brug te zoeken om de rivier over te steken, daar er geen fiets/voet veerboten in de vaart zijn. Maar de veerboot van Olburgen naar Dieren is nog wel in de vaart, dus steken we hier de rivier over. We hebben aan deze kant van de rivier ook minder last van de wind omdat we in de beschutting van de bossen en heuvels van de Veluwe kunnen fietsen.
Nu treed plan B in werking, we willen richting Nijmegen, dus ouderwets de kaart erbij gepakt en een route zoveel als mogelijk langs de rivier. Dus eerst via de Steeg, Rhenen en Arnhem. We fietsen letterlijk langs deze steden en komen niet in de bebouwde kom. Als we dan in de Betuwe komen is het weer tijd voor een camping en dat valt in eerste instantie niet mee.
Er staat een boerderij camping op de kaart in Huissen, maar na enig zoeken blijkt die niet meer te bestaan. De volgende camping is in Angeren en die is zeker de moeite waard.
Door de verwachte slechte weersomstandigheden besluiten we om Limburg te laten voor wat het is en fietsen we naar Nijmegen, waar we de LF route Maas en Vesting gaan volgen tot aan Den Bosch. We hebben eerder de route al gefietst vanaf Den Bosch tot aan Maassluis.
Het weer blijft ons wat tegen zitten, stormachtige wind vanaf de kust en regelmatig stevige regen. Dit doet ons besluiten om maar weer naar het noorden te gaan en zelf een route te fietsen van af Den Bosch richting de Hoge Veluwe. Het is een goede keuze, we hebben de wind op de dijken mooi in de rug en genieten van de mooie uitzichten die je zo hebt. Het is een gebied waar wij nog niet eerder hebben gefietst en zeker de moeite waard. Bij Randwijk steken we met een veerboot de Neder-Rijn over om zo tussen Wageningen en Renkum door de Hoge Veluwe te betreden.
Als we op de Veluwe de volgende dag ontwaken i s het mooi weer en we fietsen vanaf Otterloo richting Zwolle de hele dag door de bossen. Er zijn vele routes die je hier kunt fietsen, dus we volgen de knooppunten routes kris kras door dit mooie gebied. Onze laatste dag is zoals gebruikelijk een lange fietsdag, waarbij we de laatste camping van onze planning overslaan en door fietsen naar huis.
Dit was een hele goede beslissing, want thuis aan gekomen gaat het een paar dagen regenen en niet een klein beetje ook. Wij zij dus mooi droog over gekomen. Het was ondanks de vele wijzigingen weer een leuke fietsvakantie.
Volgend jaar plannen we weer een lange fietsvakantie en dit zal naar alle waarschijnlijkheid de “Internationale Hanzesteden Route” worden.
