2014
Rondje Nederland in twee delen
Voorwoord
Dit jaar zouden we een week of twee fietsen rondom Nederland. De bedoeling was een tocht langs de grenzen van ons land. De voorbereiding waren dik in orde daar lag het niet aan. Alleen materiaal pech dat is niet te plannen. Hierdoor moesten we de fietstocht in eerte instantie afreken. Hierover later meer.
Dus "Rondje Nederland in twee delen". Vanwege de noordelijke wind starten we in Bolsward en gaan we tegen de klok in fietsen. Geen hele grote reis, maar ook Nederland mag gezien worden en is een prima vakantie land om te fietsen.
Deel één.
Bolsward - Groet 95,5 km.
De tandem is de dag voor vertrek al gepakt, de laatste dingen gaan voor vertrek nog in de tassen en dan kunnen we van start. Het eerste stuk tot aan Zurich hebben we de wind stevig tegen, maar dan als we bij de zeedijk zijn kunnen we met de wind half mee richting Noord-Holland over de Afsluitdijk. Als we Friesland verlaten komt, ondanks dat het fris en donker weer is, toch het vakantie gevoel. We hebben alle tijd voor ons zelf en we zien wel waar we uit komen.
Na de eerste veertig kilometer komen we in het oude Noord Hollandse vissersplaatsje Den Oever. We hebben besloten om zo ongeveer de zeedijk te volgen via Oosterland en dan bij Hippolytushoef naar Westerland om onderlangs het Amstelmeer te fietsen. Hier blijkt dat het spatbord van onze B.O.B. kar stuk is. Met tyraps wordt dit weer gerepareerd en dit zal het wel afdoende zijn denken wij.

Monument op de Afsluitdijk

Kerkje Oosterland
Nu fietsen we door de Noord Hollandse (uitgebloeide) bollenvelden. Lange rechte wegen waar je niet verdwalen kunt. Uit eindelijk zien we de duinen in de buurt van Petten en hier veranderd het landschap drastisch.
Het is schitterend fietsen onder en door de duinen. We gaan ook op zoek naar een camping, maar fietsen toch nog een 15 kilometer voor dan ook daadwerkelijk een camping vinden die ons aanstaat.
Het was een dag die zeker de moeite waard is geweest, het is zo ongeveer droog gebleven alleen is het nog wat aan de frisse kant. Hierdoor zijn de pauzes die we onderweg gemaakt hebben niet al te lang, anders koel je te hard af en dat is nu ook niet zo’n pretje.
Groet, Noordwijker-Hout 83 km.
Na een goede nachtrust, stevig ontbijt en koffie pakken we direct de routine van het inpakken weer op. Net of we al weer weken onderweg zijn. Als we de tandem beladen hebben begint het wat te miezeren, maar niet hard genoeg om de regenjassen aan te trekken.
Bij het verlaten van de camping komen zijn we al snel weer op de route door de duinen. Het is hier prachtig, maar wel veel klimmen en dalen. Niet lang, maar je voelt het toch. Als we goed en wel in de duinen fietsen komen we een jonge vrouw tegen met een kinderkar aan haar mountainbike gekoppeld. Je kunt direct zien dat die vaker op de fiets zit. Ik heb dit nauwelijks tegen Annie gezegd of ik zie haar in mijn spiegeltje achter ons aankomen.
Ze houd ons staande met de vraag of ze wel een foto van ons mag maken voor haar website. Wel dat is geen probleem voor ons. We worden zo vaak met de tandem op de foto gezet. Ze begint direct een gezellig gesprek over haar passie, fietsen. Ze is afkomstig uit Australië en getrouwd met een Amerikaan. Ze heeft een blog en of we dat willen plaatsen op onze website. Wel dat hebben we een tijdje gedaan, maar er wordt niet zoveel op het blog geplaatst wat bij onze website aansluit. Dus sorry “Bicycle Mum” we hebben het blog weer verwijderd. Geniale naam overigens.

“Bicycle Mum”
Wij gaan weer verder met een visite kaartje van haar op zak en weer een leuk verhaal na een bijzondere ontmoeting. We fietsen door de Nederlandse duinen en daar kan je dus echt twee dagen lang zonder oponthoud doorheen fietsen. Het is één van de mooiste natuur gebieden die we hebben.
Aan het eind van de dag gaan we naar een camping die iets van de kust afligt met het idee dat dit dan een kleine camping zou kunnen zijn. Dat is dus ook zo, maar of het de optimale keus is dat is nog maar de vraag. We doen het ermee, tenslotte hoeven we er maar één nacht te slapen

Noordwijker-Hout Ouddorp 93 km.

Vuurtoren Katwijk
We staan weer op met veel wind, die we ter geruststelling voornamelijk mee hebben. We starten met de wetenschap dat we nog een mooi stuk door de duinen fietsen en langs de beroemde Nederlandse badplaatsen. Dus ook veel boulevards vandaag.
De eerste is in Katwijk aan de zee waar de route natuurlijk ook langs het hotel “Huis ter Duin” gaat. Dit hotel wordt vrij regelmatig bezocht door het Nederlands voetbal elftal. Wij fietsen het gewoon rap voorbij naar de zee. Het strand en de zee zijn toch een mooi spectakel met de harde wind die er nu staat. Ik kan wel begrijpen dat het door de eeuwen heen veel schilders heeft geïnspireerd.
Bij de gevangenis in Scheveningen wijk ik van de route af om de Scheveningse-boulevard in zijn geheel te kunnen fietsen. Het is nog vrij rustig, dus wij hinderen niemand met onze beladen fiets. De foto camera wordt goed gebruikt, maar ik kan niet alle foto’s op de site zetten.
Ook hier ontmoeten we weer bijzondere mensen. Een gezin uit Zuid Afrika dat hier voor een jaar werkt vraagt honderd uit over onzen reizen. De tandem lokt zo nog al eens een gesprek uit.
Als we verder langs de vissershaven gaan, we zoeken de route op naar Hoek van Holland weer op. Er ligt nu een fietspad dat een stuk breder is dan tien jaar geleden. Toen was het maar een smal schelpenpad. Ook kun je nu aan de zeekant van de duinen fietsen. Dat fietspad was er eerder ook niet. In Hoek van Holland is de route sinds je hier kunt overvaren naar de Maasvlakte ook veranderd. We gaan nu de snelboot naar de tweede Maasvlakte.
De steward op de snelboot is erg trots op dit nieuwe staaltje van landwinning en verteld honderduit over alles wat er gebeurt. Zoals de containerkranen die geheel zonder menselijke inmenging werken. Ze worden geprogrammeerd en er zit geen mens op de kraan. Er moet gezegd worden als we weer aan wal staan maakt dit nieuwe industrie gebied wel indruk op ons. Onnoemelijk wat is dat groot zeg.
We fietsen dus over de tweede Maasvlakte, het nieuwe land, richting het eiland Voorne en Putten, het oude land. Hier gaat de route weer door de duinen en laat je de containerterminals achter je. We vervolgen de route naar de Haringvliet dam om zo op het eiland Goeree Overflakkee te komen.

Boulevard van Scheveningen

Het wordt weer tijd voor een camping, dus we pakken de gps er maar weer eens bij. De camping die ons wel wat lijkt is in Goederede. Helaas is deze camping omgetoverd tot een chalet camping en dus niet meer voor tenten. Dit gebeurt ons nog een paar keer, zodat we maar naar de grote RCN camping in Ouddorp gaan. Dat dit geen verkeerde beslissing is staat op de camping site.
Weer een fietsdag met mooie ervaringen en leuke verhalen. Waarbij een industrie gebied toch ook indruk kan maken.
Ouddorp Burg-Haamstede 29 km.
De morgen start met mooi als we op de fiets stappen, de wind is anders dan dat we hadden verwacht mee. We dwalen door Ouddorp om op de Brouwersdam te komen. Hier is het heel anders dan vroeger. De dam staat vol met auto’s met caravans en campers. Er wordt veel gekitesurft en gesurft. Ook is er het toeristen centrum “Port Zeelande” aan de landzijde van de dam gebouwd. Ik kan ze geen ongelijk geven, er moet ten slotte geld verdiend worden.
Op Schouwen-Duivenland gaat het tegen de wind in richting de Noordzee. Eerst is het nog een geasfalteerd fietspad, maar al snel krijgt de aangegeven route een aardig mountainbike gehalte. Omdat het droog is valt het allemaal wel mee, het pad is goed aangereden. Er wordt veel gebruik gemaakt van dit pad.
Aan het einde van dit pad vinden wij ons Waterloo, een helling van 10% doet ons de das om. Het is een korte bocht vanuit het vlakke en dan een steil duin over.

De "Brouwersdam"

Het laatste stukje begeeft de Rohloff naaf van de tandem het. Hij trapt door in alle versnellingen. Dat is stevig balen, deze naven staan bekend om de degelijkheid en dan krijg je dus dit.
We dalen met vrijwel geen druk meer op de pedalen de helling af en vragen bij de eerste de beste camping of er ook een fiets reparatie winkel in de buurt is. Gelukkig is dit niet ver, maar de best man kan ons niet helpen en stuurt ons door naar een collega een stuk verderop. Ook deze mensen hebben geen idee, maar ze gaan wel aan het bellen voor ons naar Rohloff. We moeten wel een uurtje wachten van wegen de middag pauze in Duitsland. Dat is geen probleem, we hebben alle tijd en kunnen toch niet verder fietsen.
Alvast naar huis gebeld om de kar in orde te laten maken, zodat we opgehaald kunnen worden als het nodig is. Dan komt de voorzienigheid om de hoek.
Staat er een man naast ons die de tandem wil bekijken. Ik zie direct, hé dat is Wim die we vorig jaar langs de Rijn hebben ontmoet met zijn broer Joost. Doet hij nu net of hij mij niet kent? Dus ik geef hem toestemming en als je kan wil je hem dan ook even heel kijken voor mij Wim.
Wim had ons niet direct herkend. Als de tandem niet gemaakt kan worden gaan jullie met mij mee naar huis tot jullie worden opgehaald is zijn commentaar. De tandem kan niet gemaakt worden, het wiel moet naar Rohloff worden opgestuurd, dus einde van onze vakantie.
Wim verteld ons dat hij nooit aan deze kant van het dorp parkeert, dus ook dit is weer heel apart. Wij hebben een mooi weerzien met prachtige verhalen deze middag. Ik zou deze ontmoeting voor geen goud hebben willen missen. En wat ook mooi is we zijn gegrepen door het Santiago virus en gaan het volgend jaar met een aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid naar Santiago. We hebben de klompjes van Wim en Joost bij onze antieke schaatsen hangen en konden niet direct iets terug geven voor deze geweldige gastvrijheid. Dit gaat wel goed komen in de aankomende week.
Jammer dat we de vakantie moesten afbreken, maar in augustus of zo gaan we weer verder.
De Rohloff naaf is weer terug.
De naaf is gerepareerd en in de doos zat ook een excuus brief dat hij stuk is gegaan. Eerder hadden we al een mail gehad dat het mankement waarschijnlijk veroorzaakt is door een verkeerde verhouding van de tandwielen.
Dit verbaasde mij nogal, want ik heb vroeger echt geleerd dat “Kracht Maal Weg is Arbeid”.
Rohloff stelt dat voor een tandem er een factor 2,5 of meer moet zijn in de verhouding van de tandwielen. Wij hadden 42 voor 21 achter en dan is de factor 2. Dat is dus te weinig. Nu hebben we op advies voor 42 achter 16 (is dus zwaarder) en de factor is nu dus 2,625. We gaan het zien, de verhouding schijnt nu goed te zijn voor de naaf.
Het is nu alleen te hopen dat de steile beklimmingen die we soms tegen komen nog kunnen fietsen, want lopen is niet een pretje met een bepakte fiets en dus zeker niet met een tandem.
Dit verhaal was ons overigens niet bekend en we vinden er eigenlijk ook niets van terug op het de website. Er zullen best nog wel meer mensen tegenaan lopen denken wij.
Dit geschreven hebbende doet mij ook besluiten om na de vakanties een aparte pagina toe te voegen over het materiaal wat wij in gebruikt hebben en of gebruikt hebben. Met onze gebruikers ervaring, dus niet wat iemand anders of wat fabrikanten er van vinden.
Deel twee.
Bolsward Roden 80,5 km.

Het begint goed, stevige wind uit het noord oosten zo’n 4 bft. en wij gaan dus richting het oosten. Het is eerst nog wat bewolkt, maar in de loop van de dag breek de zon maximaal door. We fietsen nu de route met de klok mee.
De tandem wordt nu direct vol bepakt getest en we zijn er eerst natuurlijk wat huiverig voor. Hoe zal het gaan, kunnen we kracht zetten, hoe gaat het schakelen en nog meer van dit soort dingen spookt er door mijn hoofd. De tandem stoort zich gelukkig niet aan al die vragen.
Vanaf huis zijn de eerste veertig tot vijftig kilometer is het een soort thuis fietsen. De omgeving is bekend, we fietsen hier wel vaker. We volgen voornamelijk de fietskaart richting Scharnegoutum voorbij het Sneekermeer, dan naar Jirnsum, Akkrum en zo richting Terwispel.
Vanaf hier begint het vakantie gevoel te komen, de omgeving wordt anders. Meer bossen en het leuke hiervan is dat het de wind breekt. We hebben er beiden plezier in. Via allerlei kleine weggentjes komen we dan aan het eind van de middag in de buurt van Roden. Nu word het tijd voor een camping. Er staan er voldoend op de kaart en de gps in deze buurt.
Mijn stoker (voor op de tandem ben je de kapitein en achterop de stoker) vindt de eerste camping helemaal niets, donker, stil en vreselijk saai. Dan de volgende, Ot & Sien. Ziet er zo op het eerste gezicht ook niet best uit, maar we fietsen het terrein op om bij een caravan ons te melden. Een receptie is er niet.
Het blijkt een goede leuke gemoedelijke schone camping te zijn tegen het centrum van het dorp. De camping is van de gemeente, maar een vereniging van eigenaren houd de boel bij en regelt alles op de camping. De gemeente wil er eigenlijk vanaf.


Dit is jammer, want het is een unieke plek voor een camping. We hopen dat deze mensen die zich hier zo voor inzetten de kans krijgen om de camping te behouden.
Voor ons is het ook de eerste keer dat we onze nieuwe tent gaan gebruiken. De tent is erg ruim, een goede slaapcabine en een ruime voortent. Hij weegt nog geen vier kilo, we voelen ons direct thuis in deze tent. Het afscheid van onze lichtgewicht katoenen tent is geen probleem. Al is het wel weer even wennen dat de tent in de ochtend bij het ontwaken nat is aan de binnenkant.
Tijdens de koffie pauze, als het weer goed is laten we hem meestal even drogen. Nat opzetten is ook geen probleem, maar toch vinden we het fijner als hij droog is, ook water is gewicht.

Camping "Ot en Sien "

Dreiging van onweer na een mooie dag.
Roden 't Haantje 76,6 km.

Vroeg in de morgen tijdens het opstaan was het nevelig en fris, maar dat zal door de wind wel weg trekken. De ochtend routine zit er nog goed in en we zijn snel gereed om weer te vertrekken. Het fietsen moest gisteren nog even wennen, maar dat gaat nu al weer een stuk beter. Het vertrouwen in de naaf komt weer terug.
We gaan eerst richting Peize en dan langs het Paterswoldemeer naar Haren.

Vanaf hier gaan we richting het zuiden. (wind in de rug). Ik probeer een route te maken met de knooppunten borden die voornamelijk door de bossen gaat. We stuiten al snel op de LF 14 a, die vanaf Lauwersoog naar Enschede gaat. We besluiten om deze route maar eens een stuk te gaan volgen.

Als we koffie drinken onder Haren in een bos worden we er op attent gemaakt dat er vlak bij het bankje waar wij op zitten een waterpomp staat waar je vers water kunt tappen. Er staan er meer in deze omgeving. Dit is een goed idee en we zullen ze later in de duinen bij Wassenaar ook weer tegen komen.
De route gaat voor het grootste deel langs auto luwe paden, of fietspaden die niet langs autowegen lopen. We komen langs de dorpen Anloo, Exel, Borger, Odoorn, Klijndijk en ‘tHaantje ons einddoel voor vandaag. Het is een route die steden vermijd, maar wel door deze kleine dorpen gaat. Je komt wel langs elke brink en kerk van de dorpjes op de route. Het is mooi fietsweer en we vermaken ons prima.
In de buurt van ’t Haantje besluiten we een camping te zoeken en die heet dan ook ’t Haantje. Ligt mooi langs de route die we gepland hadden voor vandaag en de route van morgen? Wel dat bekijken we wel bij de tent vanavond.
't Haantje Hoge-Hexel 85 km.
De dag begint weer mooi. Het is heerlijk als je bij het ontwaken direct uit jet tent kunt stappen en aangenaam buiten kunt ontbijten. Vandaag is het een redelijk snelle fietsdag. We blijven de LF 14 volgen, maar op het punt dat we eigenlijk Duitsland in moeten besluiten we om het Vecht dal te gaan volgen. Het stuk door Duitsland is nogal saai weten we uit ervaring.
We volgen de LF 16, maar al snel ontdekken we dat de LF 14 ook hier loopt, kennelijk is het stuk door Duitsland veranderd. Prima, goede keuze. We ervaren steeds weer dat in Nederland fietsen ook erg mooi is. De mogelijk heden zijn met de knooppunten en de LF routes onbegrensd.
Dit blijkt ook wel, want het is redelijk druk op de fietspaden. Dit komt ook wel door de enorme opmars van de elektrische fietsen. Veel ouderen kunnen nu weer grote afstanden op de fiets afleggen.


Even voorbij Hoge Hexel gaan we naar een camping. Het is een gedateerde camping, maar hij voldoet voor ons prima. Net als we rustig voor onze tent zitten te genieten begint het te regen, en niet zo’n klein beetje ook. Het onweert ook behoorlijk. Op de radio horen we dat het de hele dag in een groot deel van Nederland noodweer is geweest. Wij hebben prachtig weer gehad en regenen als je in de tent zit en alles droog hebt is niet echt een straf.
Later op de avond komt er nog een jong Duits gezin in de stromende regen op de fiets aan. Ouders met twee kleine kinderen waarvan één op de fiets. Knap, dat moet gezegd worden. Zoals dat gaat met kinderen, van de fiets af en direct naar de speeltuin regen of geen regen maakt niet uit.
Wij trekken ons nog verder terug in de tent en gaan met een goed glas wijn de route voor morgen bekijken.
Hoge-Hexel Rekken 51 km.
Vandaag een korte tocht. We willen vroeg in de middag op een camping zijn, zodat de was kan worden gedaan. Een halve rustdag dus. We maken een route richting Rekken via de fietsknopen borden. Dit kronkelt wel wat, maar je komt zo op plaatsen waar je anders niet zou komen. Het grote voordeel van de knooppunten is ook dat je meestal op autoluwe of auto loze wegen en paden terecht komt. Regelmatig zijn de fietspaden wel onverhard, maar het zijn dan wel met schelpen of gravel. Zandpaden hebben wij niet gehad.
Wij houden de richting wel ongeveer naar het zuiden aan en hier en daar passen we de route zelf aan als het teveel draaien en keren wordt. Het fietst plezierig en we hoeven niet er op de route te letten. In Eibergen doen we onze dagelijkse boodschappen en daarna gaan we naar de camping. Mooi gefietst, alleen wat kort. Dit doen we morgen wel weer beter denken we.

Rekken Stockum 80 km.

Zoals iedere dag zijn we rond een uur of 09:00 gereed om te fietsen. We zijn van plan om ergens richting ten oosten van Nijmegen uit te komen. Als eerste fietsen we naar Zwilborck om even te stoppen bij het Zwilborckerven. Dit is voor ons een bekend, maar een mooi moeras gebied. Vaak zitten hier een groep lepelaars, maar vandaag dus niet. Dit is jammer, maar geen teleurstelling. De hele dag volgen we de knooppunten bordjes en maken zo onze eigen route.
We komen zo via Meddo in het boekenstadje Bredevoort. Hier is nog een levendige handel in boeken en dat in onze digitale tijd. Er komen hier veel kunstenaars, maar de groepen die wij zien zijn voor namelijk toeristen met een hoog grijs gehalte.
Als we Bredevoort verlaten gaan we om Aalten heen naar de Duitse grens.
We hebben het plan opgevat om bij Emmerich de Rijn over te steken. Het eerste gedeelte kunnen we via Haart, Heurne en Dinxperlo nog aan de Nederlandse kant van de grens blijven. Maar daarna voert de route ons Duitsland in naar Anholt, Megchelen.
De grens kronkelt hier nogal, dus het is goed dat we vrij mogen reizen in Europa, want anders hadden we wel heel erg vaak ons paspoort moeten tonen.
Als we eenmaal in Netteren zijn zien we dat als we de Rijn oversteken de eerst volgende camping wel heel ver is voor vandaag. We besluiten om via ‘s-Heerenberg naar Stockum te gaan en daar te overnachten. Morgen steken we dan de Rijn over.

Stockum Overloon 77 km.

Als we alles weer gepakt hebben starten we met een makkelijke warming-up. De weg gaat vanaf de camping ligt berg afwaarts. We fietsen op deze zonnige morgen richting Emmerich om daar de via de brug de Rijn over te steken.
We fietsten door Duitsland naar de heuvels rond Groesbeek. Dit is voor ons en de tandem een goede test. We zijn benieuwd hoe de Rohloff naaf zich houd en hoe het nieuwe verzet ons bevalt. Wel, alles heeft deze test goed doorstaan, we hebben niet het idee dat het zwaarder fietst dan voorheen. Nu zijn de heuvels ook niet al te stijl, maar we er moet zo nu en dan wel even stevig op de pedalen worden geduwd.
We fietsen richting de Maas en volgen haar een stukje stroom opwaarts. Nabij Afferden nemen we de veerboot naar de andere kant.
We zoeken aan de westkant van de rivier naar een camping. Het wordt uit eindelijk een camping in de buurt van Overloon. Vandaag hebben we een mooie route gefietst, die niet direct langs de geijkte route bordjes ligt. Het eerste stuk en het stuk door de heuvels was schitterend. Het laatste stuk doet ook niet onder voor de rest, maar hier hebben we regelmatig gefietst en dan is het nieuwtje er wel vanaf.
Overloon Ohé en Laak 100 km.

We fietsen nu door de Peel naar het zuiden. Het doel is Ohé en Laak. We zijn hier al eens eerder geweest. Dit gedeelte hebben we nog nooit gefietst en is erg mooi. Een aanrader. Verlaat de Maas en fiets eens een stuk ten westen. Erg mooi.
We komen zo ook door een stukje België. Waar we niet op gerekend hebben is dat de winkels hier dicht zijn, als ze er al zijn. De enige winkel die open was had geen groenten en brood. Voor een supermarkt wel een beetje vreemd.
Wat ons staat te doen is dus terug de grens over en kijken of we in Nederland aan eten kunnen komen. Dit valt nog niet mee. We gaan als we in Ohé en Laak zijn naar het stadje Echt, hier zijn verschillende supermarkten om onze voorraden aan te vullen.
Daarna terug naar Ohé en Laak om één van de campings te bezoeken. Het wordt uit eindelijk de camping langs de Maas. De rest was vol, dat was tenminste wat de beheerder ons vertelde. Door het zoeken naar levensmiddelen is onze dag afstand op gelopen naar 100 km. We zijn dan redelijk laat op de camping, maar na gedane arbeid is het goed rusten.
Mooie fietsdag door de Peel en de Kempen. Met de knooppunten routes is het vrij eenvoudig om zelf een route samen te stellen. We fietsen wel hier en daar om, zodat we op plaatsen komen waarvan we denken dat we er nog niet eerder geweest zijn.

Ohé en Laak Riethoven 77 km.

Vanaf de camping gaan we eerst naar de plaatselijke bakker voor ons brood. Dan fietsen we weer naar het noorden. We gaan bij Maasbracht de brug over en volgen dan het kanaal Wessem Nederweert. We hebben de keuze gemaakt om langs de zuidkant van het kanaal te fietsen. Dit is achteraf niet de handigste keuze geweest. We zitten nu vast tussen het kanaal en de grote weg.
Het duurt tot vlak voor Nederweert eer we van deze saaie weg afkunnen. We fietsen weer door de Peel en maken weer gebruik van de knooppunten. We willen ergens ten zuiden van Eindhoven eindigen. Het doel is om in de buurt van Valkenswaard een camping aan te doen.
Het is een mooi gebied om te fietsen een rustig Brabants landschap, het aanhoudende mooie weer levert daar ook zeker een bijdrage aan. De camping die we aandoen is ook prefect, gezellig en rustig. We beleven hier een geweldig avond.
Riethoven s'Hertogenbosch 78 km.

Vandaag gaan we naar Den Bosch. Daar hebben we een rustdag. We fietsen nu in één rechte lijn naar het noorden. We fietsen ten westen van Eindhoven door het gebied wat het “Groen Woud” wordt genoemd. Het is in het begin van de dag nog rustig, maar hoe dichter we bij de steden komen hoe drukker dat het wordt. We zouden dit kunnen vermijden, maar we willen op deze tocht familie en vrienden bezoeken waar we langs komen, vandaar Den Bosch.
Ook als we in de buurt van Den Bosch komen doen we nog een geslaagde poging om de stad te vermijden. Dit kan goed, je kan aan de westkant door natuur gebieden fietsen en zo langs de Bergse Maas aan de noordkant van Den Bosch binnen komen. Wij moeten hier zijn, dus dat gaat mooi. De route valt zeker niet tegen, er is veel te zien onderweg.
Het landschap verandert wel snel hier van heide en bos naar een rivieren landschap. Wij hoeven de eerste dagen geen tent meer op te zetten en niet meer te koken.
s'Hertogenbosch Zwijndrecht 75 km.


Na een mooie en goede rustdag gaan we langs de Bergse Maas richting de Biesbos naar Zwijndrecht voor ons volgende bezoek. We starten niet al te vroeg, want we hebben alle tijd. Geen tent op ruimen en geen tent opzetten vandaag.
We komen door de oude goed onderhouden oude steden zoals Heusden. We blijven naar het westen fietsen aan de zuidzijde van de rivier tot aan Dussen. we hebben uitzicht op de rivier aan de rechterkant en het land aan de linkerkant.
Bij Dussen nemen we de veerboot en gaan naar Hank. We komen nu in het gebied waar ik in mijn jeugd altijd getraind heb op de racefiets. Er is in de Biesbos weinig veranderd aan de wegen. De boerderijen zien er nog het zelfde uit, alleen zouden de schuren vernieuwd zijn. Er wordt hard gewerkt in de Biesbos, de dijken moeten worden verhoogt en daar is men erg hard mee aan het werk.
We kunnen met de fiets gelukkig overal door, waar het voor het auto verkeer is afgesloten. Ook in de Biesbos nemen we een klein veerpontje, waar we met de tandem net op kunnen. Vanaf hier fietsen we naar de “Kop van het land”.
Hier verlaten we de Biesbos ook met een veerboot en steken de Merwede over richting Dordrecht. Vanaf hier is het echt een thuis wedstrijd en we fietsen langs het water naar de Dordtse brug om zo op de eind bestemming te Zwijndrecht komen.
Leuk om zo door bekend gebied te fietsen en herinneringen uit mijn jeugd op te halen.

Zwijndrecht Haarlem 134 km.

Ons volgend doel is Haarlem. We weten dan nog niet dat dit een tocht gaat worden van dik 130 km. We vertrekken uit Zwijndrecht fietsend over de Lintse dijk. Er is een mooi fietspad langs de Oude Maas dat helemaal tot aan Hoogvliet doorloopt. Geen auto verkeer en vreemd genoeg fietsend langs de Randstad, maar wel door de natuur. Je ziet zo af en toe de bebouwde kom, maar over het algemeen heb je daar geen weet van.
Voor Hoogvliet steken we de Oude Maas over en fietsen richting de kust. We gaan met het veer van Rozenburg naar Maassluis. Je fiets hier wel dwars door de Botlek. Links en recht de olie raffinaderijen. Ook dit hoort bij Nederland. Als we op de veerboot zitten die ons over de Nieuwe Waterweg zet krijgen we een hoosbui van je welste. Zodra we aan de overkant zijn wordt het weer droog en zonnig. Mooier kan het haast niet zijn. Met de wind in de rug gaan we nu langs de Waterweg naar Hoek van Holland.
Hier staat de teller op 65 km. We denken dat we vandaag zo rond de honderd kilometer komen. We volgen de Noordzee route naar het noorden. Het is en blijft een mooie route achter en door de duinen richting Noord Holland.
Het is warm en we kunnen gelukkig onze bidons op verschillende plaatsen in de duinen bijvullen. Er staan hier mooi roestvast stalen kranen waar vers water uitkomt. Een mooi en zeer goed initiatief. We zijn dit al eerder tegen gekomen.
Als we Den Haag gepasseerd zijn komt bij ons langzaam het besef dat Haarlem toch aardig wat verder is dan gedacht. Maar goed ook hier hebben we een afspraak dus we gaan ervoor. Het fietsen is mooi en daar genieten we dus maar van en we denken maar even niet aan ons geteisterd zitvlees.

Als we dan eindelijk na een lange dag fietsen aankomen op onze bestemming staat er dik verdiend biertje voor ons gereed. Het is een mooie fietsdag geweest, maar wel wat te lang.
Haarlem St.Maartensbrug 68 km.
Na een super gezellige avond worden we een stukje op weg geholpen door de duinen. Nu we weer in de goede richting staan beginnen we aan de volgende etappe. Nog niet wetende dat het de laatste etappe van deze vakantie wordt.
We steken met de veerboot het Noord Hollands kanaal over en vluchten weer snel de duinen in. Het weer is wel wat koeler dan dat we gewend waren de afgelopen weken. Dit gedeelte van de duinen tussen Beverwijk en Petten is ook vrij druk.
We hebben besloten ergens bij Sint Martens Vlotbrug te stoppen, niet een super grote afstand, maar voldoende om morgen ook niet een al te grote etappe te hebben. We komen op een mini camping die al een stukje van de kust af ligt. Het is er goed toeven en we liggen na de vermoeienissen van de afgelopen dagen vroeg in die slaapzak.
s ’Nachts gaat het hard waaien en regenen, dat is jammer van onze laatste fietsdag. Als er dan ook nog extra harde windstoten worden opgegeven op het weerbericht besluiten we om maar te bellen naar huis om ons het laatste stukje op te laten halen. Onderuit gaan in deze storm heeft geen zin.
We hebben een mooie vakantie gehad, ook in Nederland is veel te zien.